Do zvijezda i dalje

Tehnologije potrebne za međuzvjezdana putovanja

Negdje duboko u podrumima i zakutcima prestižnih fakulteta i instituta, skriveni od očiju javnosti, supergeekovi rade na tehnologijama budućnosti, kojima ćemo jednoga dana “hrabro kročiti tamo gdje još nitko nije kročio”.

svemirski let

Da, da, Zemlja nam je već odavno postala premala, ali na žalost, još smo daleko od warp brzina, crvotočina ili nedajbože putovanja kroz vrijeme, i totalno je lame što ćemo za našeg života eventualno vidjeti odlazak ljudske posade na Mars (big deal, ‘oćemo aliene!!!). A kad jednog dana, tisućama godina u budućnosti, neka vanzemaljska rasa sleti na naš već odavno pust planet, nađe server i izvuče ovaj članak, reći će: “Ovi momci su imali pravo! Šteta što su previše vremena trošili na pivo i sise…” Pa stoga, recimo koju i o tehnologijama koje će jednog dana biti potrebne za putovanje u duboki svemir.

Pogon

PROBLEM: Potrebno je stvoriti pogon koji bi omogućio međuzvjezdano putovanje.

SUVREMENE TEHNOLOGIJE: Što se tiče pogona, moramo priznati da nismo daleko stigli u zadnjih 100-njak godina. I dalje je najveća mana današnjeg pogona što se troši ogromna količina goriva za relativno malo prijeđenog puta, što znači da je iskoristivost minimalna. Na žalost, turbodizel 1.9 sa 120 konja neće biti dovoljan za piknik do najbliže nam zvijezde, Proxima Centaurija  (samo 4,24 svjetlosne godine udaljena od Zemlje), a za sada možemo zaboraviti nuklearnu fiziju, fuziju, ionske reaktore, pa čak i reaktor na antimateriju (da, kao, totalno smo blizu zauzdati snagu antimaterije), jer bi nam opet trebale ogromne količine goriva.

BUDUĆNOST: Kako bi mogli letjeti ‘iza’ zvijezda, potrebna su dva revolucionarna otkrića: način kako postići brzinu veću od brzine svjetlosti  i način manipulacije prostor-vremenskim kontinuitetom. Da sažmemo jednom laičkom rečenicom: trebamo smisliti način kako stvoriti potisak i kretanje u svemiru, a to možemo jedino ‘savijanjem’ prostor-vremena, naravno pri brzinama većim od 300 tisuća kilometara po sekundi. Prije par godina su bila aktualna takozvana svemirska jedra, ali stručni tim doktora i akademika u Idesh! redakciji je takve projekte označio kao ‘humoristične’.

svemirska jedraS ovim čudom ne bi ni na more išli, a kamoli u svemir…

Mnogo realnija (pod realnija mislimo na ‘moglo bi se desiti za otprilike 300 godina, ako pritom zanemarimo većinu onoga što znamo o klasičnoj fizici’) opcija je warp pogon, poznat nam svima iz kultnih Zvjezdanih staza. Princip je ukratko sljedeći: potrebno je savijati prostor-vrijeme ispred broda, i širiti ga iza broda, čime bi se nekim kvantno-mehaničkim čudesima, mogao stvoriti potisak i brzina veća od svjetlosne. Od drugih teorija valja spomenut i elektromagnetski, gravitacijski i pogon na tamnu tvar, putovanje kroz crvotočine, pa čak i crne rupe. Sve u svemu, čisti SF!

Hibernacija

PROBLEM: Teško je moguće normalno funkcioniranje ljudske posade u limenci koja 10-ak godina putuje svemirom.

SUVREMENE TEHNOLOGIJE: Možemo reći da smo i s današnjom tehnologijom nadomak uspješnoj hibernaciji, a sve to na temelju proučavanja mehanizama hibernacije kod medvjeda i žaba, gdje se metabolizam toliko uspori, da organizam koristi minimalne količine energije. Znamo kako ona funkcionira, a sada je potrebno samo osmisliti i izgraditi nekakvu komoru koja bi tu hibernaciju i održavala.

hibernacijska komoraLegneš i probudiš se 20 godina kasnije kojih 40 milijardi kilometara od Zemlje

BUDUĆNOST: NASA je već napravila studije po kojima oko 2045. godine planiraju poslati ljudsku posadu na Jupiterov mjesec Callisto, a upravo bi hibernacija bila ključ ovakve misije. Naravno, dok brod ne skrene s kursa slijedeći poziv za pomoć s Marsa, gdje se na njega ukrca alien, pobije posadu, sjedne za upravljač, vrati se na Zemlju i… Ma sigurno ste gledali taj film.

Štitovi protiv kozmičkog zračenja

PROBLEM: Kozmičko zračenje (‘odbjegli’ protoni koji jurcaju svuda po svemiru i tokom vremena uništavaju organske tvari, pa tako i naše tijelo).

SUVREMENE TEHNOLOGIJE: Na Zemlji nas od kozmičkog zračenja štiti naše magnetsko polje, dok smo u svemiru potpuno izloženi tim smrtonosnim česticama. Najviše što današnja tehnologija može ponuditi su debele metalne oplate brodova, što s obzirom na povećanje same mase letjelice, nikako nije isplativo.

BUDUĆNOST: Lumene djevojke i momci iz NASA-e i drugih instituta razvijaju štitove koji bi stvarali elektrostatičko ili magnetsko polje oko broda, koje pak s druge strane troši ogromne količine energije i štetno je za ljude. Druga opcija je uvijek popularna biomedicina. Tako se pokušava naći način kako da se stanice u tijelu zaštite od radijacije lijekovima ili nekakvim drugim dodacima. Što stvarno djeluje moći ćemo saznati možda već za 20-ak godina, kada optimisti najavljuju prvu ljudsku posadu na Marsu.

Štitovi protiv svemirskog otpada

PROBLEM: Svemir je pun smeća (kamenog, ledenog, pa i ljudskog), koje može opasno naštetiti svemirskom brodu, pogotovo onom koji putuje brzinom većom od svjetlosti.

SUVREMENE TEHNOLOGIJE: Napredni polimeri, nanovlakna i nove superčvrste slitine se intenzivno razvijaju diljem svijeta, ali konkretnih rješenja ovog problema još uvijek nema.

BUDUĆNOST: Jedna riječ: deflektori!

deflektor“Najznanstvenija” slika koju smo mogli naći

Poznavatelji popularnih Zvijezdanih staza znaju da su deflektori u biti gusto energetsko polje koje okružuje brod i jednostavno odbija sve što mu se nađe na putu: od zračenja, svemirske prašine i mikrometeora, pa sve do klingonskog plavog piju-piju oružja (znamo kako se zove, ali želimo se približiti i onoj nekolicini koja hejta Star Trek).

Skladištenje hrane i goriva

PROBLEM: Bijedni ljudi moraju jesti i piti kako bi preživjeli.

SUVREMENE TEHNOLOGIJE: Već postoje prehrambeni proizvodi koji su koncentrat svih hranjivih tvari potrebnih za preživljavanje, a voda se može filtrirati, pa čak i sintetizirati. Za sada su te tehnologije još uvijek komercijalno i tehnički neisplative, ali glavno je da znamo da su moguće.

spremište hraneNa svako putovanje treba ponjeti paštetu, čvarke i barem 3 lonca punjenih paprika

BUDUĆNOST: Osim hibernacije, koja bi znatno smanjila potrebu za hranom i vodom, te razvoja novih pogona koji bi smanjili potrebnu količinu goriva, budućnost je zasigurno u ‘hrani iz tablete’.

Spriječavanje propadanja kostiju i mišića

PROBLEM: Nedostatak gravitacije uzrokuje atrofiju mišića i slabljenje kostiju.

SUVREMENE TEHNOLOGIJE: Danas ekipa gore na Svemirskoj postaji vježba i trči po traci svaki dan, te pije lijekove i preparate za jačanje kostiju i mišića, ali na duže staze, to nažalost nije rješenje.

BUDUĆNOST: Umjetna gravitacija. Ovakvu tehnologiju smo mogli vidjeti primjerice u SF klasiku 2001: Svemirska odiseja, gdje ogroman prsten oko broda stvara centrifugalnu silu, a ona stvara maleno područje umjetne gravitacije.

2001. umjetna gravitacijaNe izgleda baš kao svemirski brod kakve inače zamišljamo…

Tamo ekipa boravi kad se želi malo opustiti od svog tog lebdenja. Druga opcija je da se cijeli brod okreće i time stvara umjetnu gravitaciju, što bi bilo vrlo tragično i vjerojatno bismo bili ismijavani od svih vanzemaljaca na koje naiđemo. Zato, dok ne izmislimo podnu gravitaciju, kako je to slučaj u onom jednom serijalu o kapetanu i njegovoj ekipi koja putuje zvijezdanim stazama, prsteni su nam najbolja opcija.

TAGOVIAxe svemir međuzvjezano putovanje nasa star trek svemir