Bon voyage, Voyager!

Voyager 1 napustio Solarni sustav… skoro!

Znanstvena zajednica se sinoć uzbudila nakon što je Američka geofizička unija objavila da je letjelica Voyager 1 napokon napustila naš Sunčev sustav. Premda to nije potpuno točno, zagolicalo je i našu maštu.

voyager

Legendarna američka letjelica Voyager 1 je nakon punih 35 godina u svemiru i prijeđenih 18.5 milijardi kilometara, napokon napustila naš Sunčev sustav, te time još više utvrdila svoj status najudaljenijeg ljudskom rukom izrađenog objekta u svemiru. Premda je ovu vijest prenijela Američka geofizička unija, te time izazvala oduševljenje svih onih kojima je svemir nepresušan izvor oduševljenja, ubrzo je slijedio službeni demanti iz NASA-e, koja kaže da Voyager tehnički još nije vani.

voyager 1

Naša ekipa na granici heliosfere

Naime, po novim saznanjima središnje američke svemirske agencije, Voyager 1 se trenutačno nalazi u potpuno novom dijelu svemira, svojevrsnoj granici između našeg sustava i vanjskog svemira. Glasnogovornica NASA-e Veronica MacGregor je tako izjavila da su granice u svemiru mnogo teže za odrediti nego one na Zemlji, te su potrebna dodatna istaživanja i analize kako bi se sa sigurnošću utvrdilo gdje se točno Voyager 1 trenutno nalazi. Takozvana magnetska autocesta je još uvijek njegovo službeno mjesto boravka, ali pošto se podaci o promjenama energetskih čestica mijenjaju gotovo svakodnevno, uskoro će trebati donijeti dogovor što uistinu znači biti izvan heliosfere.

Ipak, činjenica ostaje da je Voyager i dalje bez premca najudaljeniji objekt u svemiru kojeg je ljudska ruka izradila. Nakon lansiranja, krajem 1977. godine, ova istraživačka letjelica je godine prošla pored Jupitera i Saturna i Plutona, fotografirala ‘panoramu’ našeg sustava i nastavila dalje u neistraženi duboki svemir. Krajem 2012. NASA je objavila da je Voyager 1 ušao u područje magnetske autoceste, koje predstavlja svojevrsnu granicu heliosfere i svemira izvan granica našeg Sunčevog sustava. Sam Voyager 1 još uvijek funkcionira (ali ipak na minimumu operacijske učinkovitosti), te se smatra da će biti službeno živ do otprilike 2025. A do onda će nam, nadamo se, otkriti još poneko čudo velikog svemirskog beskraja.

TAGOVIAxe svemir nasa svemir Voyager 1