recenzija filma

Hobit: Razvučeno putovanje

Iako sasvim dobar i zabavan, ovaj Jacksonov uradak jedva da je uvod u Hobita i tu mu razvučenost ne možemo oprostiti.

Hobit film
Peter Jackson se idejom o snimanju Gospodara prstenova bavio još u devedesetima kada je, naš je dojam, imao genijalnu ideju o snimanju trilogije čiji bi prvi dio bio Hobit a drugi i treći nastavci bi bili ekranizacije triju knjiga Gospodar prstenova. Obzirom da je Hobit relativno tanušna knjiga on je sasvim lijepo i mogao zaživjeti kao jedan trosatni film dok bi bilo malo teže potrpati sva zbivanja iz Gospodara prstenova u dva filmska nastavka ali izbacivanjem nekih manje važnih događaja i likova to se moglo učiniti.

Ovako smo umjesto jedne trilogije dobili dvije. Još je i razumljiva odluka snimanja trilogije po obimnom Gospodaru prstenova dok je pretvaranje Hobita u filmsku trilogiju potpuno nerazumna odluka koja je vjerojatno vođena isključivo jednim motivom, a taj je da Jackson i producenti uzmu trostruko više novaca. Volimo Jacksona ali nakon odgledanog Hobita samo smo još sigurniji da su autori u donošenju odluke bili vođeni isključivo komercijalnim porivima.

Bez obzira na Jacksonova opravdanja kako materijala za trilogiju Hobit ima u drugim Tolkienovim djelima vezanim uz svijet Međuzemlja te kako je on u biti samo proširio radnju knjige, ne izmišljajući ništa već se koristeći Tolkienovim tekstovima, to se pokazalo potpuno nepotrebnim. Posljedica toga je i činjenica da je Neočekivano putovanje film u kojemu se ne dogodi previše toga jer obrađuje tek manji dio knjige okupljanja patuljaka i njihov polazak na put gotovo bez iti jednog važnijeg dramskog momenta (osim Bilbova pronalaska prstena).

Je li Jackson prevario gledatelje Hobita?

Lako mogu razumjeti gledatelje koji se nakon odgledanih gotovo tri sata osjete prevarenim jer ovdje naprosto nije riječ o cjelovitom djelu, a to je itekako primjetno. Štoviše, znatno je primjetnije nego u Gospodarima prstenova koji su ipak bolje funkcionirali kao samostalna djela pa su unatoč otvorenim krajevima i nastavcima ipak nudili dovoljno priče za cjelovečernji film.

To s Hobitom, nažalost, nije slučaj i strukturom on će svoj smisao dobiti tek kad stignu njegovi nastavci jer sam za sebe doista ne nudi zaokruženo djelo. Da ne bi bilo zabune ne mislimo tu na priču, jer je logično da ona nije niti mogla biti zaokružena bez nastavaka, već je u Hobitu nekako sve ostalo na nivou skice. Likovi su slabo razrađeni, njihovi međuodnosi još slabije, neki postupci nisu dovoljno razjašnjeni niti motivacijski uvjerljivi, pa je nekako cijelo vrijeme dojam kako će to sve tek doći na red. A taman kad očekujete da se u filmu konačno nešto dogodi on završava. U takvoj su situaciji najbolje prošli dobro znani likovi iz trilogije koju smo pogledali, Gandalf i Gollum koji je opet najživotniji i najuvjerljiviji lik na platnu unatoč činjenici da je riječ o CGI kreaciji.

13-minutni specijal o filmu

No, da nakon svih ovih, ponajprije scenarističkih, zamjerki ipak zaključimo kako Hobit: Neočekivano putovanje nije loše režiran uradak. Naprotiv, Jackson je genijalac čiji filmovi vizualno izgledaju besprijekorno pa je to slučaj i s Hobitom koji doista izgleda savrešeno u svakom trenutku te slikovito svjedoči o razvoju tehnologije tijekom proteklih godina. Neke stvari čak i u usporedbi sa Gospodarom prstenova izgledaju znatno bolje iako nije prošlo previše vremena između ovih naslova.

Vrlo dobra režija, sjajni specijalni efekti i svi ostali elementi zahvaljujući raskošnoj produkciji uistinu ostavljaju dobar dojam ali nažalost ne skrivaju spomenute scenarističke propuste pa je konačan sud o filmu nekako podijeljen između zadovoljstva vizualnom i tehničkom stranom te razočarenja zbog odluke da ga se nepotrebno razvuče u tri nastavka.

Čak i činjenica da je sama knijga primjerenija mlađem uzrastu daje filmu nekog šarma (patuljci znaju i zapjevati), a kad je riječ o famoznih 48 sličica u sekundi o njima ne možemo suditi jer nismo gledali tu verziju. No, 3D verzija u IMAX dvorani doista je bez mane a iako su se neki gledatelji bunili da su im akcijske scene bile prenaporne tu je vjerojatno riječ o već poznatoj činjenici da nije svatko u stanju jednako doživjeti 3D projekciju.

TAGOVIgospodar prstenova Hobbit hobit peter jackson recenzija filma