Zabava

B'Stard, počivao u miru

Banner300


Pogledajte najbolje od Rika Mayalla, istinskog pionira i najvećeg gada britanske komedije

Piše , Objavljeno

Naporni student psihologije Rik, hrabri Flashheart, odvratni Richie i naravno, Alan B’Stard… Rik Mayall je bio i ostao ikona nove britanske, ali i svjetske komedije.

bstard

Kada bi se radile neke liste najvećih komičara svih vremena, ime Rika Mayalla se vjerojatno ne bi našlo niti na jednoj od njih. Nije da ga ne smatramo dostojnim da bude barem u prvih 50, ali ruku na srce, čovjek se u posljednjih 20-ak godina uglavnom pojavljivao u mlakim sit-comima, sporednim ulogama ili je posuđivao glas za popularne video igre i animirane filmove, tako da je nekako izblijedio iz naše kolektivne svijesti, a tek nas je šokantna vijest o njegovoj iznenadnoj smrti natjerala da se prisjetimo kakvu je ulogu u povijesti svjetske komedije taj Britanac odigrao.

rik mayall

Rođen 3. ožujka 1958. godine, Mayall je odrastao u vremenu postratne Britanije, vremenu kada se svijest ljudi polagano mijenjala, kada je društvo postajalo multikulturalno, a televizijskim su programom vladale legende poput Monty Pythona. Na njegovu veliku sreću, Mayallovi su roditelji bili učitelji drame, tako da je od najranijih dana bio okružen kazalištem i predstavama svojih staraca, a u većini je i sam glumio. Kada odrastaš u takvom okruženju, teško da možeš postati introvertan i zatvoren lik, a niti izbor škole koju ćeš pohađati nije baš neka mozgolomka, tako da je Mayalls na kraju završio na Dramskoj akademiji u Manchesteru, što će se pokazati kao potez života!

Naime, da za vrijeme studija nije upoznao nekoliko iznimno talentiranih pojedinaca, uključujući i svog doživotnog partnera (u komičarskom smislu, naravno) Adriana Edmondsona, ime Rika Mayalla se vjerojatno nikada ne bi pojavilo na stranicama svjetskih novina, časopisa i portala, uključujući i Idesh!, ali ovaj mu je ćelavi luđak pružio upravo ono što je trebao: partnera u zločinu! Njih su dvojica neko vrijeme zajedno nastupali po noćnim klubovima i raznim kasnonoćnim TV emisijama, a 1982. godine dobivaju priliku pokazati svijetu što znaju svojom prvom serijom, The Young Ones.

The Young Ones – The Party:

Pomalo neočekivano, publika je njihov prvijenac popušila iz prve, ali više od same gledanosti i kredita koji je ovaj komičarski dvojac dobio radom na toj seriji, isticalo se to da je u The Young Ones isfuran jedan sasvim drugačiji, svježi i prilično radikalni stil humora, alternativna komedija. Politička nekorektnost, humor koji često graniči s rasizmom, seksizmom i ostali izmima, žestoke psovke i kreveljenje… sve je to prije 80-ih godina prošlog stoljeća bilo nešto što se izvodilo eventualno po mračnim rupetinama i birtijetinama, a Mayall i Edmondson su imali muda među prvima to pokazati na televiziji. Naravno, bilo je i onih koji su smatrali da takve fore i gegovi sramote dobro poznati britanski humor, ali glas novih generacija nije bilo moguće utišati… oni su htjeli nešto novo!

Blackadder – Flashheart’s Flying Visit:

Nakon uspjeha serije The Young Ones, za Rika Mayalla su sva vrata bila otvorena, a on je to znao iskoristiti. Njegova ponavljajuća uloga hrabrog junaka Flashhearta i dalje nam je jedna od najboljih u kultnoj Crnoj guji, a 1987. godine počinje rad na svom remek-djelu i serijalu po kojem će vjerojatno i ostati najviše upamćen. Naravno, radi se o Državniku novog doba (The New Statesman), klasiku kojeg Mayall nije niti kreirao niti pisao, ali ga je definitivno obilježio. Njegova uloga Alana B’Starda, beskrupuloznog, vulgarnog i urnebesnog konzervativnog parlamentarca i gada kakvog televizija do tada nije vidjela, osigurala mu je mjesto među legendama žanra, a i dan danas ta satirička genijalnost slovi kao ponajbolja britanska moderna komedija (i može se u cijelosti pogledati na Youtubeu).

The New Statesman – The Language of God:

I kada se očekivalo da će postati kralj zanata, krenuti na veliku svjetsku turneju i idućih 20-ak godina štancati jedva probavljive mainstream gluparije, Mayall radi veliki zaokret i ostaje upravo tamo gdje se osjeća najbolje: u okruženju svojeg alternativnog izričaja i humora koji definitivno nije za svakog. To se posebno vidi u njegovom posljednjem velikom kreativnom uspjehu, odvratnoj i urnebesnoj seriji Šljam (Bottom), gdje je nakon gada iz Parlamenta odlučio portretirati najvećeg propalicu i “bijelo smeće”, lika koji je toliko odbojan da ga jednostavno morate obožavati. Tri sezone, hrpa fanova koji i dan danas istom žestinom tvrde kako se radi o najboljem komadu TV programa svih vremena i učvršćivanje pozicije najvećeg svjetskog alternativca među komičarima… ovakve stvari žive vječno!

Bottom – The Chess Fight:

Na žalost, nakon toga su stvari krenule nizbrdo, pa se osim nekoliko sporednih filmskih uloga, par pokušaja sa novim humorističnim serijama i apsolutno užasnog Drop Dead Freda, Mayall ne može pohvaliti nekim većim uspjehom. Istina, 1998. godine je doživio tešku nesreću vozeći se na quadu, a nekoliko dana provedenih u komi ostavilo je traga na njegovo mentalno i fizičko zdravlje. U narednim ga je godinama struka ipak počela malo više poštivati i odavati mu zasluge za ono što je učinio u svojoj karijeri, a nadamo se da je i sam toga bio svjestan.

Nažalost, Rik Mayall je 9. lipnja iznenada preminuo u 57. godini života, a svijet je tako izgubio još jednog velikana komedije. Pamtiti ćemo ga po mnogočemu, a ako ništa, uvijek se rado sjetimo njegove legendarne izjave: “Ja nemam trenutke slabosti. Ja sam Rik Mayall.” B’Stard, počivao u miru…

TAGOVIbritanski humor državnik novog kova engleska humor komedija komičar rik mayall šljam velika britanija

Komentiraj